-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29583 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

آيا معجزه با قانون علّيت ناسازگار است ؟
معجزه چيزي فرا از قانون عليّت نيست ، بلكه معجزه نيز داراي علّت است ، ولي علّتش ماوراي طبيعي است . بايد توجه داشت كه علل طبيعي بنابر اصطلاح فلسفي ، علتّهاي « معدّد » هستند نه « موجد » . البته ميان علّت معدّد و معلول سنخيّت لازم است ، يعني هر چيزي نمي تواند معدّد هر چيزي ديگر شود . به عنوان مثال براي روشن كردن كبريت نمي توان آن را روي يخ گذاشت ، بلكه بايد در اثر اصطكاك و مالش با چيزي ديگر ، آن را روشن كرد .
عقل ما به تنهايي نمي تواند دريابد كه چيزي علّت معدّد چيزي است ، بلكه بايد از راه تجربه بدين موضوع دست يابد ولي ما ، در مجرّدات نمي توانيم دست به تجربه زنيم و دريابيم كه مجرّدات چه تأثيري در اشيا دارند . تجربه اين است كه ما شرايط حاكم بر چيزي را تغيير دهيم و از همين تغيير ، به علّت آن دست يابيم . به عنوان مثال براي اين كه دريابيم آيا آتش ، علّت ( به معناي مسامحه اي ) حرارت هست يا نه ، بايد آتش را خاموش ساخت ، آن گاه پايان يابد ، در مي يابيم كه آتش ، علّت حرارت است . آيا چنين تجربه اي را مي توان درباره مجرّدات به دست آورد ؟ پاسخ ، منفي است ؛ زيرا اوّلاً مجرّدات احساس شدني نيستند تا تأثيرشان احساس ، و ثانياً مجرّدات تغيير پذير نيستند و از اين رو ، تجربه پذير نيز نيستند .
نكته ديگر اين كه علتّهاي طبيعي انحصاري نيستند ؛ يعني در عالم طبيعت بسياري از علتّهاي طبيعي و اعدادي جانشين يكديگر مي شوند . و براي باز شناختن علتّهاي جايگزين ، به تجربه نيازمنديم و تجربه نيز هيچ گاه نمي تواند علّت منحصر را باز شناسد ؛ زيرا در حيطه تجربه نيست و ممكن است در خارج از اين حيطه ، علتّهايي باشند كه ما بدانها نمي توانيم دست يافت . بي گمان در جهان موجوداتي هست كه اصلاً تجربه پذير نيستند و ما نبايد تأثير آنها را انكار كنيم .
پس ، اگر پديده اي به وسيله علّت مجرّد و ماوراي طبيعي پديد آيد ، نمي توان گفت چون علّتش براي ما آشكار نيست ، اين پديده داراي علّت نيست .
{P - استاد مصباح يزدي ، راهنما شناسي ، صص 223 تا 216 . P}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.